Grip, Soğuk Algınlığı, Risk Grupları ve Grip Aşısı

Mevsimsel Grip Hastalığı, Genellikle bahar ve kış aylarında görülen, bulaşıcı bir solunum yolu hastalığıdır ve hafif seyredebileceği gibi Bazen hayati tehlike oluşturabilir.  İlk kez 2009 yılında görülen inflüenza H1N1 virüsü Domuz gribi olarak adlandırılmış ve tüm Dünyada salgına neden olmuş ve artık mevsimsel virüs tipleri arasına girmiştir.

Gripli bir kişiden virüsü alan kişide de eğer bağışıklık yok ise, 2-3 gün içinde Ateş (genellike 38,5 derecenin üzeri, Titreme, Boğaz ağrısı, Baş ağrısı, tüm vücutta ağrı, titreme, boğaz ağrısı, ishal ve kusma görülebilir. Genellikle şikayetler 1 hafta sürer ve  3- 4 günlük hastalıktan sonra iyileşme sürecine geçilir.

Hastalıklı kişiden, öksürük, aksırık sonucu etrafa saçtığı damlacıkların solunması veya bu damlacıkların bulaştığı yüzeylere temas edildikten sonra ellerin ağız ve buruna ya da göze sürülmesi ile bulaşır.

Hafif seyirli bir hastalık olan Soğuk algınlığını (nezle), grip ile karıştırmamak lazım. Burun akıntısı, hafif boğaz ağrısı, olursa hafif ateş, burun tıkanıklığı, hafif baş ağrısı olabilir, ishal ve kusma görülmez.

Grip hastalığı risk grubunda olan kişilerde ağır seyredip, zatürre, bronşit veya Kulak Burun Boğaz enfekiyonlarına zemin hazırlayabilir.

Grip hastalığında hekimin tavsiyesi dışında ilaç kullanılmamalıdır.Antibiyotikler gribi tedavi etmezler.

Risk grubundakiler, hamileler, kronik hastalığı bulunanlar ve belirtilerin ağır seyrettiği hastalar (nefes darlığı, göğüs ağrısı, bilinç bulanıklığı, yüksek ateş, öksürük) kesinlikle hekime başvurmalı ve hekim gerekli görürse Virüse yönelik ilaçlar kullanılmalıdır.

Hastalar, hijyen kurallarını iyi uygulamalı, el yıkamaya dikkat etmeli, maske takmalı, diğer kişilere bulaşmayı engellemeye çalışmalıdır.  Hapşırırken ve öksürürken mendil kullanmalı, eğer mendili yok ise kolun iç kısmı kullanılarak ağız ve burun örtülmeli, damlacıkların yayılması önlenmelidir.  Hastaların kalabalık ortamlarda bulunmamaları, evden çıkmamaları ve istirahat etmeleri yayılmanın önüne geçen tedbirlerdir. Hastalar bol sıvı tüketmeli, beslenmeye dikkat etmeli, sebze ve meyve ağırlıklı besinlerle vücudu güçlendirmelidir.

Aşılama gripten korunmanın en önemli yoludur. Özellikle risk grubunda bulunanlar aşılanmalıdır.

Grip aşısı her yıl , salgın yapması muhtemel olan suşlardan oluşturulduğu için her yıl yeniden yapılmalıdır. 6 aydan küçük bebeklerde grip aşısı koruyuculuk sağlamamaktadır.

Aşı yapıldıktan sonra 1- 2 hafta içinde koruyucu özelliği kazanır. Gebeler, 65 yaş üzeri kişiler, 2 yaş altındakiler (6 ay dan sonra), Bakımevi ve huzurevinde kalanlar, Kronik hastalığı olanlar (Kronik böbrek  hastalığı, Astım, KOAH, Koroner arter hastalığı, Kalp Damar hastalıkları, Bağışıklık sistemi hastalık veya ilaçla baskılanmış olanlar,  Şeker hastalığı olanlar, Kan hastalığı olanlar, Nörolojik hastalığı olanlar, Metabolik hastalığı olanlar, Kronik karaciğer hastalığı olanlar, Obezler, Sağlık Çalışanları ve 6 ay ile 18 yaş arasında olup uzun süre Aspirin kullanması gerekenler Risk gruplarıdır.

Hasta olmak, bebeğinizi emzirmenize engel değildir. Ancak mutlaka maske kullanınız ve bebeğinizin öpülmesine engel olunuz. Hasta bebek için de yapılabilecek en güzel şey emzirmeye devam etmektir.

Hamilelerde grip ağır seyredebilir, ölümcül olabilir, hastalık şüphesi olan hamileler hekime başvurmalıdır. Hekimin önermesi durumunda hamileler Antiviral ilaç kullanabilir. Ayrıca antiviral ilaç alınması emzirmeye engel değildir. Konu hakkında ayrıntılı bilgiler için TIKLAYINIZ.